گفته ها و نوشته ها

زندگی نوعی مشق شب است که جامعه معلمش بوده و مشق ها را بازدید کرده نمره کمیده یا خط می زنه و یا پاره اش میکنه......

گفته ها و نوشته ها

زندگی نوعی مشق شب است که جامعه معلمش بوده و مشق ها را بازدید کرده نمره کمیده یا خط می زنه و یا پاره اش میکنه......

توت تکانی در باغ آقای موسوی:

 

 توت تکانی در باغ آقای موسوی:

 

 

 

 

 توت تکانی در باغ آقای موسوی:

 

در باغ فوتبالی آقای موسوی که بعلت مجاورتش با زمین فوتبال به این نام شهرت یافته دو درخت توت وجود دارد، یکی سفید و دیگری سیاه.

این نوع از توت سیاه در واقع شاه توت سیاه که ترش مزه است نیست بلکه مخلوطی از توت فرنگی و توتهای سفید و شاه توت را در بر دارد.

در یکی از روزهای آخر خرداد 91 با هماهنگی با خانواده آقای احمدی و حاج آقا موسوی و با تدارک لازم به توت تکانی باغ رفتیم.

در باغ دو چادر خیلی بزرگ وجود داشت که اساسی ترین کالای مورد نیاز در این مورد می باشد. هر چند زیر درختان را سیمان کرده ولی بعلت رسیدگی بیش از حد توت ها به محض خوردن به زمین  نیمه له شده و فقط می شود از آنها در خشک کردنشان استفاده کرد.

بعد از  وجود چادر می ماند توت تکان که باید فردی قدرتی و چالاک و موقعیت شناس باشد، با اینکه چندین مرد جوان به همراه بودند ولی حاج آقای موسوی خود این مهم را بر عهده گرفتند.

از دردرخت سفید که ارتفاعش به حدود ده متر می رسد حدود 20 کیلو و از درخت توت سیاه هم حدود 10 کیلو توت تکانده شد.

افرادی که چادر نگه دارند هم نقش مهمی را در این ماجرا بعهده دارند و آن اینکه از تلفات توت های معلق در زمین و هوا جلوگیری کنند. البته ابتدا توت تکان شاخه مورد نظرش را به پایینی ها معرفی و قبل از تکان اصلی تکان کوچک و مختصری را به جهت موقعیت یابی پایینی ها داده و سپس شاخه مورد نظر را می تکاند.

بهترین روش تکاندن درخت شاخه به شاخه است. رگر شاخه مورد نظر را با دست بتکانند شاخه های مجاور هم تکان خورده و توتهایش در خارج چادر می ریزد و لذا  توت تکان شاخه مورد نظر را با لگد به شاخه ضربه زده و سعیش این خواهد بود که از تکان خوردن شاخه های مجاور جلوگیری کند.

افراد حاضر در توت تکانی از خانه ضروف مناسب خمد را به همراه داشته و معمولا زیر نظر بزرگتر محصول را تقسیم می کنند.

توتهای به زمین ریخته شده را معمولا جمع نمی کنند ولی اگر وقتی باشد و افراد هم گوشی شنوا در جمع کردن توتها داشته باشند آنها را پس از جمع آوری شسته و خشک می کنند و آذوقه شب چله با این تدارک فراهم میگردد. بعضی افراد صاحب سلیقه توتها را قبل از خشک کردن با گوگرد دود می دهند تا که پس از خشکیدن طلایی رنگ شده و در ضمن از مخ زدن توتها هم جلوگیری میکند.

روش دود دادن آن است که توت و یا هر محصول دیگری را در ظروف طبقه دار ریخته به نحوی که خیلی روی هم نلغزند. این ظروف را در کوره های از پیش ساخته شده گذاشته و ظرفی از گوگرد را که آتش زده اند در آن نهاده و سپس درب کوره را بسته منفذهای آنرا با گل و یا هر وسیله دیگری می بندند. می دانید که گوگرد در فضای بسته با اکسیژن متصاعد شده از خود به سوختن ادامه و دود می کند و فضای کوره پر از دود گوگرد محصولات مورد نظر را دود اندود می کند. بسته به نوع محصول در طبقها از 3 تا 5 ساعت اندود کاری ادامه و سپس درب کوره را باز می کنند. پس از گذشت نیم ساعتی طبقها را از کوره در آورده در آفتاب گذاشه تا خشک شوند.

  راستی افرادی که دسترسی به کوره ندارند هم می توانند اندودکاری را در منزل به سرانجام برسانند. فقط کافیست که قابلمه ای بزرگ و در دار را انتخاب و محصول مورد نظر را در ظروف مناسب از قبیل سبدهای پلاستیکی و یا سبدهای کوچک میوه و ... جا داده و مقداری گوگرد را در ظرف کوچکی فلزی( قوطی تن ماهی و یا قوطی پنیر) ریخته و با  لوله ای کاغذ آنرا آتش زده و سپس درب قابلمه را بسته و درزهایی که از آن دود خارج می شود را با پارچه ببندند. این فرآیند می تواند بین 2 ، 3 ، 4 و یا 5 ساعت طول بکشد.

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد